Betine Bernadotte Huflåtten | 29. juni 2022

Personal computer, Plant, Laptop, Green, Typing, Table, Netbook, Desk

Slik skriver du en god egenbeskrivelse

Bedrifter vet hva de driver med. Forhåpentligvis. Men å formulere det i egenbeskrivelsen, kan være lettere sagt enn gjort. Her er noen tips til hvordan du får «Om oss»-teksten til å dreie seg litt mer om dere – og litt mindre om alle andre.

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

«Den Beste Bilservice AS er en leverandør av bilpleietjenester med lang erfaring i bilbransjen. Vårt overordnede mål er å levere tjenester av ypperste kvalitet og med fokus på gode kundeopplevelser.»

Forstår jeg hva de selger? For så vidt. Blir jeg solgt? Ikke helt.

Oppfør deg som folk


Som Tony Brignull, Englands mest prisbelønnede tekstforfatter, sa – «we relate to a company as we do to a person.» En god start er altså å oppføre seg som folk. Eller i det minste å skrive som folk, med ord som alle forstår.

Ingen liker pompøse og selvhøytidelige mennesker. Og ingen liker pompøse og selvhøytidelige bedrifter heller. Så du trenger ikke å gjøre kjøretøyet mitt gjenstand for inngående vurdering etter gjeldende forskrifter. Det holder at du sjekker bilen min nøye og etter reglene.

Men du opererer i B2B-markedet, sier du? Og derfor må du fremstå som en mer seriøs og profesjonell aktør? Greit. Men husk at bedriften du skal selge til, er laget av akkurat det samme som din. Folk. Og folk stoler mest på folk, stort sett.

Bruk fantasien

At bedriften din viser litt sjarm og glimt i øyet, betyr ikke at den er useriøs. Tvert imot vil en personlig tone skape tillit. Og du trenger ikke ty til poesi for å være kreativ. Ofte kommer du langt med å bytte ut standardfraser med noe annet. Aller helst noe eget.

Hvorfor ikke skrive at bedriften har mange år bak rattet i stedet for lang erfaring i bilbransjen? Ikke akkurat Shakespeare. Men litt mer snert. Litt mer personlighet. Og du skiller deg ut i mengden.

Men driver du et begravelsesbyrå, skriver du ikke at du graver ned svigermødre kjapt, dypt og billig. Du skjønner tegninga. Ingen regel uten unntak.

Bruk verdiene for det de er verdt

De fleste bedrifter har verdier. Noe de står for eller jobber etter. De bør også på et eller annet vis skinne gjennom i egenbeskrivelsen din. Har bedriften din leken, modig og utfordrende som verdier, skurrer det litt hvis tekstene er tørre og fulle av floskler.

Egenbeskrivelsen skal være som ordet tilsier – din egen. Ikke andres. Så legg skikkelig arbeid i å få teksten til å vise hvem bedriften din er, og ikke bare fortelle det. Jeg tror du vil tjene på det. Design, bilder og layout er kanskje utstillingsvinduet ditt. Men det er ordene på skjermen som er selgeren bak disken – og det er der salget skjer.

Er du usikker på hvordan du egentlig finner en tydelig stemme? Da bør du lese Språkprofil: finn bedriftens stemme.

Personal computer, Hair, Plant, Laptop, Smile, Hearing

Ingrid Reigstad | 4. januar 2022

Mineral water, Smile, Table, Drinkware, Tableware, Bottle, Happy, Chair

Magnus Liøkel | 21. juni 2021

Facial expression, Clothing, Smile, Joint, Skin, Outerwear, Hairstyle, Shoulder, Green, White

Betine Bernadotte Husflåtten | 12. mai 2022

Videre lesning:

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font

© 2022 - Sommerfuglen Media | Oslo

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font