Interior design, Building, Fixture, Door, Wood, Floor

Med trykk på godt innhold

CopyCat er en ledende leverandør av grafiske tjenester og har avdelinger over hele Østlandet. De bestemte seg for å hente inn proff hjelp til nyhetsbrev og sosiale medier – og nå er det fart på sakene.

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

Kunde gjennom vår samarbeidspartner Graphiq

Alle tenker ulikt

Utfordring

Mange forbinder CopyCat med trykksaker som brosjyrer og foldere. Ikke alle vet at de kan bistå med nær sagt hva det enn skal være – fra utsmykning og storformatproduksjon til kunsttrykk, rådgivning og konseptutvikling. Noe annet som skiller CopyCat ut i mengden er en unik bedriftskultur med flat struktur og dedikerte ansatte, hvor flere av dem har jobbet i bedriften i en årrekke. Nå ønsket de å synliggjøre bredden i tjenestene sine, øke merkevarebevisstheten og profilere CopyCat som arbeidsgiver – men hvordan?

CopyCat jobber i all hovedsak mot bedriftsmarkedet og ville derfor fokusere på B2B-markedsføring. De hadde over 20 000 abonnenter til nyhetsbrevet sitt, men hadde kun sendt ut ett nyhetsbrev i 2022 da vi tok over i juni. 

I tillegg hadde alle avdelingene hver sin Facebook-side hvor innhold ble delt med ujevne mellomrom, samt en bedriftskonto på LinkedIn som lå brakk. Det var med andre ord behov for å ta rev i seilene, snakke med én tydelig stemme og få fart på innholdsproduksjonen.


Innsikt

Automotive design, Floor, Flooring

Alle tenker ulikt

Strategi og løsning

Det første vi gjorde var å møte CopyCat for en workshop hvor vi identifiserte hvilke verdier som er viktige for bedriften. Deretter utarbeidet vi en språkprofil som var i tråd med dette – som er uformell, begeistret og jordnær

Deretter var det tid for opprydning. Vi begynte den tidkrevende prosessen med å samle alle de ulike Facebook-sidene til én, slik at det blir tydelig hvem CopyCat var på Facebook. Når det var gjort, la vi en plan for innholdet, dro på fotoshoot til de ulike avdelingene for å knipse bilder til bildebanken – og så var det bare å sette i gang med innholdet. Og når vi snakker om innhold, da mener vi: 

Nyhetsbrev: Siden CopyCat har bygd opp en svært stor e-postliste var det åpenbart for oss at vi skulle legge fokus på nyhetsbrev som markedsføringskanal. Nyhetsbrev er en super måte å nå ut til kunder på – og med to nyhetsbrev per måned sørger vi for at abonnentene får en jevnlig påminnelse om CopyCat.  

Kundecaser: CopyCat gjør masse unike og morsomme oppdrag – og denne bredden ville vi få fram. Hvordan? Med kundecaser, selvfølgelig! Fornøyde kunder er jo de beste ambassadørene – og fornøyde kunder, ja dem har CopyCat mange av. 

Sosiale medier: CopyCat eksisterte på sosiale medier, men de hadde ikke noen tydelig strategi for hva de ville oppnå, hva slags innhold de delte eller hvem som hadde ansvar for det. Vi ville bruke Facebook som en kanal for å bygge og styrke CopyCats omdømme som en attraktiv arbeidsgiver ved å vise frem de ansatte, fagkompetansen og bedriftskulturen. I tillegg sørget vi for at de fikk en godt synlig firmaprofil på LinkedIn og jevn postefrekvens. 

Bilder: Vi har også benyttet anledningen til å bygge opp en solid egen bildebase for CopyCat. Visuell kommunikasjon er viktig, og med en egen bildebase sikrer vi materiale av god kvalitet. 

Annen bistand: Når vi først var i full sving med nyhetsbrev, kundecaser og SoMe, synes CopyCat at vi like godt kunne brukes til litt mer. I løpet av høsten skrev vi stillingsannonser, tekst til en «om oss»-brosjyre, filmet under Oslo Maraton og lagde annonser på Facebook. 

Smile, Tire
Grass
Art

Resultat

Da vi startet samarbeidet utnyttet ikke CopyCat potensiale som ligger i e-postmarkedsføring og sosiale medier. Nå har de en tydelig tilstedeværelse og tallene taler for seg selv: Med en åpningsrate på opptil 28 prosent når CopyCat ut til i overkant av 5000 personer ved hvert eneste nyhetsbrev. 

På Facebook og LinkedIn øker organisk rekkevidde og sidebesøk jevnt og trutt, og antall følgere like så. I 2022 har CopyCat i sitt 25 driftsår rekordresultat – og vi liker å tenke at vi hadde en finger med i spillet. Og når alle piler peker oppover er det bare én ting å gjøre – å holde trykket oppe.

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font

© 2023 - Sommerfuglen Media | Oslo

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font