Ingrid Reigstad & Betine Bernadotte Huflåtten | 30. MAI 2022

Personal computer, Output device, Smile, Laptop, Table, Window, Eyewear, Netbook, Desk

Slik designet vi vår egen nettside

Forandring fryder – og nå hadde tiden kommet for å gi nettsiden vår en makeover. Den grafiske designeren vår Ingrid fikk frie tøyler, og med god hjelp fra de andre sommerfuglene kunne vi snart gå på lufta i ny og frisk innpakning.

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

Vi startet med å kartlegge hva vi trengte på nettsiden, hva vi ønsket å kommunisere, og hvem vi ønsket å kommunisere med.

Siden vi er et lite byrå, så vi for oss at nettsiden skulle visualisere hvem vi er som bedrift: menneskene bak, visjonen vår og stemmen vi allerede hadde etablert gjennom tidligere tekstarbeid. I tillegg ønsket vi at alle sommerfuglene skulle være stolte over hvordan den trivelige arbeidsplassen vår ser ut utad.

Kundene skulle selvfølgelig også tas hensyn til, da de er våre viktigste brukere. Nettsiden skulle helst fortelle dem hvem Sommerfuglen er (og det raskt), vise hva vi kan levere og overbevise om at vi er det rette byrået for dem.

🥚 Egg-stadiet:

Hva trenger vi?

🐛 Larve-stadiet:

Workshop med kunder

Vi startet med det viktigste: å finne ut hva kundene våre tenker om oss, og hva de ser etter i et innholdsbyrå.

Gjennom brukerintervjuer fant vi ut at de fleste ønsker en slags sikkerhet når de velger byrå. De vil vite hva de kan forvente av kvalitet og leveranse, og flere nevnte kundecaser som et viktig punkt i beslutningstakelsen. Dette hintet ikke bare til at vi trengte en nettside hvor kundecaser sto i fokus, men at nettsiden i seg selv burde fungere som en case – et bevis på vår kreativitet og ekspertise.

Intern workshop

Så bar det videre til en intern workshop. Vi ønsket å forstå hvem Sommerfuglen er som varemerke, og utarbeidet derfor et knippe beskrivende ord om oss selv. De viktigste ordene ble engasjerte, personlige og minneverdige.


Konseptutvikling

Da vi hadde etablert en klar felles forståelse av hvem vi er, var tiden kommet for konseptutvikling. Vi begynte å utvikle idéer og moodboards. Naturen ble en viktig inspirasjonskilde, og da spesielt planter og mønstrene i sommerfuglvinger.

Hvem er Sommerfuglen, og hva ser kundene etter?

Personal computer, Plant, Laptop, Table, Chair, Community, Leisure, Houseplant
Product, Font, Organism, Yellow, Line, Art

Moodboard til det endelige konseptet.

🌪 Puppe-stadiet:

For å reflektere nøkkelordet personlige bestemte vi oss for at alle sommerfuglene skulle bidra med innhold til den grafiske profilen. Dette skulle skape tilhørighet til merkevaren blant alle oss ansatte. Vi gikk i gang med enda en workshop, hvor vi utviklet abstrakte illustrasjoner av sommerfuglmønstre ved hjelp av tegnestifter og scanner.

Deretter eksperimenterte den grafiske designeren vår med fargepalett, fontvalg, layout og til slutt nettsideskisser. Tanken var at disse elementene skulle komme sammen som en visualisering av de tre beskrivende ordene fra forrige workshop.

På tide å skape

Automotive design, Table, Eyewear, Desk, Building

🦋 Imago:

Etter noen runder oss sommerfuglene imellom var det endelig på tide å sette verket ut i livet. Vi brukte nettsidetjenesten Vev, som gjorde det mulig å animere og justere uten å kode. I tillegg var det et viktig poeng for oss at Vev er en norsk oppstartsbedrift.

Resultatet ble en dynamisk nettside hvor tekniske funksjoner går hånd i hånd med de organiske illustrasjonene. Slik håper vi å kommunisere at selv om vi i stor grad jobber med teknologi og sosiale medier, er vi en jordnær og trivelig gjeng. Fotografiene og de delikate fargene skulle dessuten fungere som en klassisk kontrast til de lekne illustrasjonene og personlige fontene.

Til slutt sto vi igjen med en grafisk profil som vi håper er en refleksjon av vår nedpå arbeidskultur, hvor det er rom for både engasjement, ståpåvilje og godt håndverk.

En levende nettside

Mineral water, Smile, Table, Drinkware, Tableware, Bottle, Happy, Chair

Magnus Liøkel | 21. juni 2021

Videre lesning:

Personal computer, Hair, Plant, Laptop, Smile, Hearing

Ingrid Reigstad | 4. januar 2022

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font

© 2022 - Sommerfuglen Media | Oslo

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font