Slik skriver du en god tekst

Det finnes ingen fasit på en god tekst, men det finnes noen universelle råd til hvordan du kan skrive bedre, uavhengig av om du skriver en bok, et blogginnlegg eller en kort caption på LinkedIn.

Maja Veflen Olsen | 21. juni 2021

Her kommer syv tips til hvordan du kan forbedre teksten din.

Få styr på tankene

Det er en fordel å vite hva du vil ha med i teksten, før du begynner å skrive den. Da sparer du mye tid på å kutte unødvendige setninger i ettertid.

Et tips kan være å sette av et minutt eller to til å samle tankene. Skru på stoppeklokka og skriv ned alt du kommer på rundt temaet du vil ta opp. Her skal du bare skrible helt ukritisk, uten å slette ord eller stoppe opp og lese gjennom. Ignorer den stemmen i hodet som sier at dette er teit eller at du ikke får det til – den stemmen kan du spare til senere. Når tiden er ute, skal du se du har gitt deg selv noen gode innspill.

La oss ta et eksempel, for å gjøre prosessen litt enklere å forstå. Gunnar er daglig leder i sportsbutikken Sporty. Han vil gjerne skrive et innlegg på LinkedIn for å skryte av de gode kundemedarbeiderne sine, men er litt usikker på akkurat hva han skal skrive. Han skrur på stoppeklokka og skribler ukritisk i to minutter, om gode salgstall, profesjonelle ansatte og blide kunder. Når han leser gjennom etterpå, har han fått med mange gode punkter han ikke hadde tenkt på i utgangspunktet, og det er spesielt ett punkt som går igjen: Hvordan de ansatte opptrer i møte med misfornøyde kunder. Dette vil han gjerne skrive om. 

Bestem hvordan du vil fortelle historien

Vil du skrive en generell tekst om et tema, liste opp en rekke eksempler eller kanskje dele en anekdote? Her finnes det mange veier til Rom, men det er lurt å bestemme seg på forhånd. En fagartikkel som gradvis flyter over i et kåseri kan fort bli ganske forvirrende. 

Slik finner du bedriftens tone of voice.

Gunnar bestemmer seg for å fokusere på en hendelse han så i butikken. Kundemedarbeideren Kari tok imot en illsint kunde og klarte å snu det hele til en positiv opplevelse. Ved å skrive om Karis møte med kunden, vil han illustrere hvor viktig den jobben kundemedarbeiderne gjør, er.

Nå gjenstår det bare å skrive teksten.

Show, don’t tell

Når man skal skrive en tekst, er det kjekt å ha noen enkle skriveverktøy i bakhodet. Et av disse er show, don’t tell.

Dette er en gjenganger i de aller fleste bøker om skriving, og ikke uten grunn. Det handler om å skape et bilde i leserens hode, istedenfor å kun gjengi informasjon. Gunnar kan si at kunden var sint, eller han kan vise nettopp hvor sint kunden var, ved å beskrive hvordan han stormet inn i lokalet, veivet med produktet han hadde kjøpt og forlangte å snakke med en ansatt.

Teksten blir rett og slett mer fengende på den måten.

Unngå adjektiver og adverb 

Adjektiver og adverb kan være gunstige i noen tilfeller, men som oftest blir de bare i veien. Det er ingen vits i å nevne at tårer er blå eller man smiler fornøyd – dette antar vi. Om tårene derimot er rosa eller man smiler sint, bryter det med forventningene våre og skaper interesse. 

Ofte bidrar adverb også til en mindre effektiv tekst, rett og slett fordi man slenger på et ekstra fyllord istedenfor å finne akkurat det ordet man leter etter.

Gunnar kan si at kunden gikk raskt inn i butikken, ba strengt om å få snakke med en ansatt, la misfornøyd ut om feilen med produktet. Han kan si at kunden smilte bredt da han forlot butikken igjen. Eller han kan fokusere på å finne verb som rommer akkurat det han vil si, slik at han ikke trenger adverb i det hele tatt. Kunden stormet inn i butikken, forlangte å få snakke med en ansatt, klaget over feilen, men gliste da han forlot butikken.  

Sterke verb sparer deg for unødvendige fyllord.

Bruk et aktivt språk

Passivt språk er en fin måte å fraskrive seg ansvar på, rett og slett fordi setningene mangler subjekt. Å si at det har blitt sølt melk på kjøkkenbenken, er sikkert hensiktsmessig hvis du ikke ønsker å ta på deg skylden for hendelsen, men hyppig bruk av passivt språk gjør teksten tyngre å lese. 

Les mer om hvordan du skriver aktivt og tydelig.

Gunnar ønsker ikke å fraskrive seg ansvar. Han vil at det skal være tydelig at det er nettopp Sporty som har så fremragende kundeservice. Han skriver derfor ikke setninger som «Det har ofte blitt bemerket at vi har god kundeservice». Gunnar skriver «Kundene våre kommenterer ofte den gode kundeservicen vår». Og så legger han selvsagt ved et eksempel for å vise hva han mener – show, don’t tell.

Hold deg til en rød tråd

En rød tråd gjør det lettere å fengsle leseren og passe på at man ikke forsvinner for langt bort fra det man egentlig vil skrive om – mister tråden, rett og slett. Finn en rød tråd du vil skrive om, og vend tilbake til denne underveis i teksten.

I eksempelet med Gunnar er det den fornøyde kunden som er den røde tråden. I denne teksten er skrivetips den røde tråden – med god hjelp fra Gunnar.

Det kan være lurt å introdusere den røde tråden allerede i tittelen, for å understreke hva teksten skal handle om. Da kan du trekke inn tittelen i konklusjonen også, slik at den røde tråden blir med hele veien.

La teksten hvile – og gå over den på nytt

Det kan være fristende å si seg ferdig med teksten så snart man har skrevet den, men et godt tips er å sette den til side litt og gi hjernen ro til å fokusere på andre ting. Når du leser gjennom teksten på nytt senere, vil det være lettere å oppdage unødvendige fyllord og formuleringer som bør pyntes på. 

 Ta deg tid til å gå gjennom teksten nøye. Nå kan du invitere inn den kritiske stemmen du satte til side i steg 1. Ha alle de tidligere stegene i bakhodet. Er det noe som bør kuttes eller justeres på? Er det en tydelig historie fra start til slutt?

Å ta seg tid til å redigere teksten i ettertid, er kanskje den viktigste delen av å skrive en god tekst.