Slik holder du koken på sosiale medier – også i krisetider

Posting på sosiale medier er sikkert langt nede på prioriteringslista om dagen. Så her får du noen tips til hvordan du gjør det litt lettere å holde aktiviteten oppe.

Bare så det er sagt – det er ingen krise om kanalene dine ligger brakke en stund. Det finnes viktigere ting i verden. På den andre siden er det ikke så mye som skal til for å holde koken, så lenge du vet hvilke knapper du skal trykke på.

Tenk gjennom budskapet 

Dette er for så vidt første bud uansett. For å finne ut hva du skal poste, må du vite hva du vil fortelle. Eller rettere sagt – hva følgerne og potensielle kunder vil vite. 

Det er viktig at du er bevisst situasjonen vi nå befinner oss i. Kanskje er ikke dette tiden for å pushe salg. For mange av følgerne dine vil dette fremstå helt meningsløst nå. Kynisk og ubarmhjertig, til og med.

På den andre siden trenger du ikke starte alle innlegg med “I disse koronatider…”. Folk vet at det er krise. Derfor er det kanskje forfriskende å lese om noe som ikke er relatert til dette. 

Verden går videre. Ikke vær redd for å markedsføre deg selv. Men tenk på konteksten og hvordan budskapet kan oppfattes akkurat nå. 

Planlegg godt

For å minimere tiden du bruker på å produsere, bør du sette av litt mer tid til å planlegge. 

Har du en god strategi og et planverk i bakhånd, går alt det andre lettere.

Tenk på konteksten og hvordan budskapet kan oppfattes nå.

Du trenger ikke å bruke mer enn en time eller to. Sett dere sammen (ikke fysisk, selvsagt) og klekk ut hva dere ønsker å få ut i tiden fremover. Skriv det ned. Skriv hvem som skal gjøre hva, og hva som skal ut når. 

Bruk gjerne programmer som Buffer, Hootsuite og Planoly for å slippe å tenke på publiseringen selv. 

Post gamle innlegg 

Folk glemmer fort på sosiale medier. Det er både fordeler og ulemper med det. Den største fordelen er at det er enkelt å gjenbruke gamle innlegg uten at noen merker det. 

Gå et par måneder tilbake i feeden – eller se hva du la ut på samme tid i fjor – og vurder om det er noe der du kan publisere på nytt. Gjør gjerne noen endringer i teksten slik at den ikke ser helt identisk ut. 

Bruk stories 

Skorter det på innholdsfronten, er Instagram Story en god erstatning. Her kan du dele mer “i øyeblikket”-innhold, som korte snutter fra hjemmekontoret. Stories forsvinner etter 24 timer, med mindre du legger dem som høydepunkter på profilen din. 

Folk glemmer fort på sosiale medier. Gjenbruk gamle innlegg.

En smart måte å skape engasjement på er å legge til et spørsmål eller en meningsmåling på storyen din. Da oppfordrer du følgerne til å interagere med deg.

Dessuten kan meningsmålingene og spørsmålene gi deg verdifull informasjon om følgernes preferanser. 

Liker de sjokoladesmak eller jordbærsmak best? Det svarte eller hvite designet? Hvilke utfordringer har de når de skal montere produktet ditt? 

Her kan du skaffe deg masse gratis data! 

Kommenter og lik andres innlegg 

Sosiale medier er ikke et one-man show. Har du ikke noe av verdi å legge ut nå, bruk heller tiden på å rose andres innlegg. 

Liking, deling og kommentering er med på å gjøre deg synlig. Finn kontoer du tror kan være potensielle kunder eller samarbeidspartnere for bedriften din, og kommenter på innleggene deres. 

Men gjør en større innsats enn bare å slenge på en tommel eller et hjerte. Skriv noe av verdi, helst noe som gir inntrykk av at du har noe å bidra med. Det er fullt lovlig å bake inn en call-to-action eller legge igjen mailen din. 

Sett ut jobben 

En siste løsning er å la et byrå ta seg av sosiale medier for deg. Det koster. Men til gjengjeld får du spesialist som lever av å styre og bygge opp bedriftskontoer – samtidig som du får tid til å gjøre det du faktisk skal drive med. 

Så kanskje vil det ikke koste så mye likevel. Sannsynligheten er stor for at det faktisk vil lønne seg.

Trenger du hjelp med sosiale medier? Send oss en melding!

Mette Bruaas

Mette Bruaas

Annonseringsrådgiver og prosjektleder