Den gangen vi lagde vår egen kunde

Koronaen gjorde at vi mistet et par kunder. For å veie opp for tapet lagde vi like greit vår egen kunde, samtidig som sjefen vår, Anna, fikk realisert nok en drøm: AW Magazine.

Utfordring

Sommerfuglen Media er et lite byrå som lager merkevarebyggende innhold til nettsider og sosiale medier, for små og mellomstore bedrifter. Vi opplevde et stort omsetningstap under pandemien i 2020, da en rekke kunder måtte sette kontrakten på pause. 

Vi var nødt til å ta grep. Hvordan kunne vi sikre omsetning til byrået på kort sikt og skaffe oss selv større forutsigbarhet i fremtiden?

Idé

Skape en ny kunde for oss selv som vi kunne lage innhold for og som kunne skaffe oss økt omsetning på både kort og lang sikt.

Strategi

Skape et selskap og et produkt, basert på hva Sommerfuglen sin spisskompetanse; innhold. 

For å få det så forutsigbart som mulig, laget vi en skalerbar og målbar forretningsmodell, med et produkt som var rettet mot en spesifikk målgruppe.

Løsning

Løsningen ble AW Magazine, et ufiltrert business-magasin rettet mot kvinner i arbeid. Magasinet ble lansert i august 2020 og kan kun kjøpes på nett via abonnementsløsning, slik at vi enkelt har kontroll på opplag og produksjonskostnader. 

Sommerfuglen står for alt innhold i magasinet, både tekst og design. Vi opprettet også sosiale kanaler for markedsføring, og vi skapte i tillegg nettsiden med abonnementsløsning for kjøp av magasinet. 

Sosiale medier ble magasinets hovedkanal i markedsføringen for å sikre mest mulig organisk spredning. For å få til dette fremhevet vi alle bidragsyterne med bio og bilde i magasinet. Dette var med på å skape et community i sosiale medier, ettersom bidragsyterne aktivt delte og snakket om innholdet de selv hadde vært med å lage i magasinet.

Vi laget også tydelige roller for Instagram og Facebook. Instagram skulle ha stort fokus på estetikk og engasjement, høy frekvens og dialog med følgerne. Facebook skulle primært brukes som til annonsering for ekstra spredning og direkte salg av abonnenter.

Resultat

På de første 3 månedene skaffet vi magasinet 1.500 følgere – organisk. Og vi hadde et opplag på 1000 eksemplarer ved 2. utgave.