Den gangen vi hjalp til å redde verden

Gründeren bak Advent for Alle hadde klart å samle 24 veldedige organisasjoner i én og samme julekalender. Problemet var bare å få kalenderen laget. 

Utfordring

Gründeren bak Advent for Alle hadde klart å samle 24 veldedige organisasjoner i én julekalender, der mesteparten av inntektene skulle gå til organisasjonene. Det var to store utfordringer her:

  • Skaffe nok penger til å få kalenderen produsert og distribuert. 
  • Få folk til å kjøpe kalenderen.

Idé

Skape solidaritet blant det norske folk i sosiale medier.

Strategi

Skape en crowdfunding-kampanje for å øke kjennskap til Advent for Alle som merkevare og få folk til å snakke om julekalenderen, og promotere innsamlingen gjennom engasjerende innhold i egne kanaler.

Løsning

Det første vi gjorde, var å bygge nettside og kanaler på Facebook og Instagram slik at vi kunne kommunisere med folk. Deretter satte vi opp en innsamlingsaksjon på bidra.no og promoterte innsamlingen på nettsiden og i de sosiale kanalene. 

Vi skapte dialog og engasjement ved å være helt åpne om hva pengene gikk til, og vi brukte helt konkrete eksempler.

Vi skrev også artikler og hjalp til med å skape pressedekning rundt gründeren og selskapet, blant annet i D2 og DNB Nyheter.

Resultat

I løpet av noen få uker hadde vi samlet inn 200 000 kr gjennom crowdfunding, slik at kalenderen kunne bli en realitet. Før første advent i 2019 hadde vi klart å samle inn hele 520 800 kroner.

Rosinen i pølsa: Vi solgte 2 170 kalendere og kunne gi mer enn en halv million kroner tilbake til de som trenger det aller mest. 

Nå er Wim tilbake for tredje året på rad. Med en ny kalender, nye organisasjoner bak lukene, og med oss bak spakene på sosiale medier.