Historien om Sommerfuglen

Sommerfuglen Media ble stiftet i mars 2018, men historien starter tidligere. Et sted i det kreative og lettere kaotiske hodet til Anna Knudsen.

Sommerfuglen | 20. oktober 2021

En gründerspire gror

Hun sitter på fremste rad i en forelesningssal på Handelshøyskolen BI. Hun har vært her før. Den gangen ga hun opp etter et halvt år. Nå har hun vært ute i arbeidslivet i noen år, skaffet seg erfaring, og ikke minst motivasjon. Denne gangen er hun bestemt på å gå all in i entreprenørskap-studiet. Suge til seg alt, takke ja til alt.

Samtidig begynner hun å produsere sin egen almanakk, byALLTHINGS. Instagram-kontoen til almanakken får raskt 15 000 følgere, som bidrar til at hun får kjøpere i 17 land verden over. Anna får gründer-blod på tann.  

Kanskje hun kan hjelpe andre små bedrifter med å gjøre det samme?

Sommerfuglen klekkes

Flere potensielle kunder står allerede på trappene, takket være nettverket hun skapte seg i løpet av studietiden. Det er nå hun har sjansen. Men er hun klar? Har hun tid til dette, ved siden av fulltidsstudiet, almanakken og alle vervene? 

Hun rådfører seg med foreleser og mentor Tor Haugnes. De kommer fram til at sjansen er for god til å la den fare forbi. Hun tar steget og stifter selskapet. Sommerfuglen er klekket. 

Nå gjelder det å få den på vingene. 

Sommerfuglen vokser

Anna innser raskt at hun ikke vil klare det alene. Hun ansetter en tekstforfatter som kan hjelpe henne med artikler, blogginnlegg og andre typer tekster. Selv fokuserer hun på å kapre kunder, utvikle innholdsstrategier og kreative konsepter for sosiale medier. Samtidig fullfører hun bachelorgraden på BI våren 2018. 

Nå kan hun endelig bruke all energi på selskapet. Kundene fortsetter å komme. Og snart kan hun ansette en tekstforfatter til. En uke senere en visuell innholdsprodusent. 

I mars var hun én. Seks måneder senere er hun leder for et byrå på fire.

Og nå?

Flere år har flydd forbi. Ansatte og kunder har kommet og gått. Den første koronabølgen ble en av Sommerfuglens første større utfordringer, men Anna slo tilbake ved å lansere AW Magazine, et annerledes businessmagasin i papirformat. Idet verden gikk mot normalen igjen, kom også kundene tilbake, både gamle og nye.

Hva Anna pønsker på framover er det få som tør å spekulere i, men det er jo også litt av moroa med å være en Sommerfugl – én dag er du et lite kryp, én annen har du fått vinger, klare til å ta deg med på neste eventyr.