7 tips til deg som vil i gang med nyhetsbrev

Nyhetsbrev er en effektiv måte å kommunisere med eksisterende kunder på – og samtidig skaffe deg nye. Men det er ikke bare å slenge av gårde en e-post og håpe på det beste.

Er du ny på nyhetsbrevfronten, er det greit med noen tips før du går i gang.

1. Velg en brukervennlig plattform 

Det finnes mange gode plattformer som gjør det enkelt å lage og sende nyhetsbrev. Jo mer avanserte nyhetsbrev du skal lage, jo mer må du som regel betale.

Men det finnes også gratis-plattformer som både er brukervennlige og mer enn bra nok for normal bruk. For eksempel Mailchimp, som vi selv bruker. 

2. Gjør det enkelt å melde seg på

Det hjelper lite med et nyhetsbrev hvis folk ikke vet hvordan de melder seg på. Legg inn påmeldingsskjema på utvalgte steder på nettsiden din – gjerne som en egen landingsside. På den måten kan du linke til landingssiden fra dine sosiale medier. 

Bruker du Mailchimp, kan du også legge inn påmeldingsskjema direkte på Facebook-siden din.

3. Gjør det personlig 

Et personlig nyhetsbrev slår et generisk et. Men det betyr ikke at du trenger å skrive et eget nyhetsbrev til hver abonnent. 

Med de fleste plattformer kan du automatisk inkludere abonnentens navn i tittelen. Fullt navn har vist seg å gi en høyere åpningsrate

Du har også muligheten til å segmentere abonnentene i grupper, slik at du kan sende ulike nyhetsbrev til ulike grupper. Det  er for eksempel lite hensiktsmessig at en privatkunde mottar tilbud som kun gjelder bedriftskunder. 

Det hjelper lite med et nyhetsbrev hvis folk ikke vet hvordan de melder seg på.

Du kan selvsagt også segmentere etter andre faktorer, som hva slags e-postprogram abonnentene bruker, hvilket språk de snakker eller hvor de bor.

Jo mer spisset nyhetsbrevet er, jo mer personlig virker det på mottakeren.

I snitt har segmenterte nyhetsbrev 23 % høyere åpningsrate og hele 49 % høyere klikkrate. Det er altså verdt å legge ned litt arbeid her.

4. Tenk nytte fremfor nyhet

Ja, det heter nyhetsbrev, men det går an å utvide nyhetsbegrepet litt. Hvis hvert nyhetsbrev pusher på med salg, kan det fort bli ensformig og plagsomt for mottakeren. 

Prøv å inkludere mer enn rabattkoder og tilbud. Hva dette skal være, vil avhenge av hva bedriften din driver med. Men la oss si at du selger sko. Hvorfor ikke gi tips til hvordan folk kan ta vare på skoene sine – og ikke bare oppfordre dem til å kjøpe nye?

5. Skriv en god tittel 

Nyhetsbrevet ditt kan være så flott det bare vil, men det hjelper lite hvis ingen åpner det. I snitt er det faktisk bare 1 av 5 som vil åpne nyhetsbrevet ditt. En av nøklene til en høyere åpningsrate er en god tittel. 

En god tittel er både forklarende og pirrende. Den skal gi såpass mye at leseren skjønner hva det dreier seg om, men holde igjen såpass mye at leseren er nødt til å lese videre. Det er en vanskelig balansegang. 

Klarer du ikke begge deler, så gå for klarhet. Det er bedre at budskapet kommer fram enn at det ikke avslører noen ting. 

  • En dårlig tittel: Et godt nyhetsbrev (vag og lite pirrende) 
  • En OK tittel: Nøkkelen til et godt nyhetsbrev er en god tittel (klar, men gir bort for mye)
  • En bra tittel: Slik lager du et godt nyhetsbrev (klar og pirrende)

En god tittel er både forklarende og pirrende.

Husk også at leseren sjelden klarer å svelge to budskap på én gang. Så selv om du har flere saker i nyhetsbrevet ditt, bør du som hovedregel holde deg til én av dem i tittelen. Det bør naturligvis være den viktigste saken.  

6. Bruk knapper 

De fleste nyhetsbrev vil linke videre, for eksempel til nettbutikken eller bloggsiden din. De fleste plattformer gjør det mulig til å legge til knapper for slike linker. Bruk denne muligheten. 

Knapper gjør det enklere for leserne å klikke seg videre. Det forutsetter at knappen er godt synlig. Bruk derfor en annen farge på knappene, og gjør dem gjerne hakket større enn den øvrige teksten. 

I tillegg må knappene inneholde en kort, klar call-to-action. Som hovedregel bør du bruke imperativ, altså “befalingsformen”, på disse knappene. Slik som her: 

  • Bli med på kurset 
  • Les artikkelen 
  • Motta rabattkode 

Les mer om hvordan du skriver kort og konsist. 

Husk å dobbeltsjekke at knappen faktisk fungerer og leder til riktig sted. Ellers har jobben vært til ingen nytte. Legg også linkene inn i eventuelle bilder, slik at leseren kan klikke seg inn via disse også.

7. Les deg opp på reglene

Før du begynner, bør du gjøre deg kjent med personvernreglene på området. Det er nemlig regler for hvordan du samler inn abonnenter, hva slags innhold du kan sende dem og så videre. Bryter du disse, kan du fort få myndighetene og misfornøyde kunder på nakken. Det vil du helst unngå.

Du kan lese mer om disse reglene på Datatilsynets sider.

Trenger du hjelp med å komme i gang med nyhetsbrev? Ta kontakt, så tar vi en prat!

Send oss en melding

Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter