SoMe Days 2018 #somed2018

Blanke ark på SoMe dagene 2018 – som nyoppstartet byrå var jeg noe usikker på hva jeg skulle forvente av Sosiale Medier dagene – dog lukket jeg øynene i det jeg bestilte billetten – for et nyoppstartet selskap er ikke slike billetter billige. Men vi dro på Oslo Kongressenter for boost, inspirasjon og en følelse av tilhørighet. Vi passerte med glans og passet rett inn, og ikke minst lettet over at 95% av det som presenteres er ting vi kan fra før av – en bekreftelse er alltid deilig. #digg

En skulle kanskje tro at innholdet under ‘Social Media Days’ handler om å ‘like’, ‘følge’ og kommentere andres poster, få nye verktøy å ta i bruk og andre ting de ønsker å «selge» oss – med andre ord, jeg kom helt uten forventninger til hva dette var. Jeg er derimot veldig glad for at SoMeD finnes og at det settes lys på hvor viktig Sosiale Medier er, hvor mye det opptar hverdagen vår, og alt hva vi kan få ut av Sosiale Medier. Jeg tenker at vi er ekstremt heldig som kan nå ut til utrolig mange personer, og hvor lite (mye) som faktisk skal til. Her snakker jeg fra egen erfaring; å drive en nettbutikk fra lomma – kun ved å nå ut til kunder via Instagram og Facebook – hvordan? Det kommer i et senere blogginnlegg.

Noen nøkkelpunkter fra dag 1

– en blanding av tematikk fra dagen med egne meninger og erfaringer. 

  • Skap tillit
    • Brukerne på sosiale medier, mannen og dama i gata, deg og meg, vil føle at vi er en del av noe, at vi kan relatere oss til det som vises – og kan vi ikke stole på innholdet som blir publisert, ja, da går vi et annet sted. Det vi ser er kun innenfor en ramme, la det være troverdig.
  • Gi verdi
    • Hvorfor skal brukere følge deg og din bedrift? Hvilken verdi gir du? Inspirasjon? Motivasjon? Lærdom? Hva får brukerne ut av å nettop følge deg. Hadde du fulgt din egen bedriftskonto, om du ikke hadde noe tilknytting?
  • Vær deg selv
    • Det finnes millioner av ulike kontoer på Facebook, Instagram, Twitter osv. Hva er det som skiller deg fra andre kontoer der ute? DEG – Våg å være deg selv. Være kreativ og skapende og ikke minst bygg relasjoner – det er tross alt sosiale medier.
  • Analysèr
    • Sjekk hva som genererer aktivitet og engasjement. Hvilke av bildene dine har gitt mest traction – gjør mer av det.
  • OBS: Personvern og GDPR
    • EU innfører GDPR i mai. Driver du eget, eller innhenter informasjon om brukere – sjekk opp GDPR
  • Eksperimentèr
    • Ikke vær redd for å gjøre noe galt når du starter med Sosiale Medier – det er slik du finner ut hva som funker eller ikke funker – og det som funker, gjør du mer av.
  • Ha mål
    • Hvorfor er dere på Sosiale Medier og hva ønsker dere å oppnå ved denne posten?
    • Vil dere ha leads, et godt omdømme, salg eller medieomtale? Kanskje er dere ute etter å rekruttere, øke kjennskapet til merket eller drive opplysning for mindre kundeservice. Finn ut hva dere ønsker å oppnå.
  • Ta ansvar
    • Lag noen regler innenfor bedriften din – Hva kan postes, hvilket innhold skal hvor, bruker vi noen faste #’s, sammen med en liten huskeliste av tagging og geotagging.

Det er mye vi kan gjøre på sosiale medier – noe vil fungere, annet vil ikke – det viktigste er å følge opp, poste regelmessig og ha en mening med det dere gjør på de sosiale kanalene.

Trenger dere hjelp til å håndtere en jungel av tips, triks, og viktigst av alt, ikke har tiden som er nødvendig til å bruke på sosiale medier – ta kontakt med oss! Vi digger sosiale medier og hjelper dere mer enn gjerne. Kontakt oss for en liten prat om hva vi kan hjelpe dere med. 

// Anna

Anna Knudsen

Anna Knudsen

Kreativ Leder