Magnus utvikler språkprofil for kunde

Språkprofil – finn bedriftens stemme

En språkprofil forteller hvordan bedriften din skal kommunisere skriftlig. Her får du et par tips til hvordan du setter i gang arbeidet med å lage en selv. 

Språkprofilen er den neglisjerte lillebroren til designmanualen. Mange bedrifter legger mye tid og arbeid i logoer, fonter og design, men tenker lite over hvordan de skal kommunisere skriftlig. Som i grunn er litt rart, siden skriften er det viktigste kommunikasjonsmiddelet for de fleste.

Derfor trenger du en språkprofil

Like viktig som hva du sier, er måten du sier det på. Språket sier noe om hvem du er som bedrift og hva du står for. Lerum hadde ikke vært Lerum uten sin vestlandske bestemorstemme. Og Oatly hadde ikke vært kjent som den freidige opprøreren uten sin no-bullsh*t-humor.

Mangel på språklig retning kan fort føre til mangel på personlighet. Eller enda verre – splittet personlighet.

Hvis alle som kommuniserer på vegne av bedriften, bruker sin egen stemme, er det fare for at bedriften fremstår sinnsforvirret og humørsyk. Jovial og grei den ene dagen, streng og formell den andre. Vanskelig å forholde seg til slikt.

En tydelig stemme, derimot, vil gi deg en mer tydelig personlighet. Som ikke bare skiller deg ut fra andre, men som skaper tillit til dem du prater med. Folk har en tendens til å stole mer på en trygg og gjenkjennelig stemme. En språkprofil vil bidra til å skape nettopp det.

Ta utgangspunkt i verdiene

De fleste bedrifter har verdier. Disse er fine å ta utgangspunkt i fordi de sier noe om hvem bedriften din er, og hva den står for. Det er bedriftens personlighetstrekk, kan du si. Og personligheten du hevder du har, bør vise seg i måten du kommuniserer på.

Er bedriften din en av dem som hevder at den er modig, innovativ og engasjert, passer det dårlig med et stivt, tørt og formelt språk. Ikke skryt på deg at du er en artig kar hvis du ikke eier humor.

Setningen Ta kontakt med undertegnede for nærmere informasjon om kommende arrangementer gir et helt annet inntrykk enn Ble du nysgjerrig nå? Bare slå på tråden hvis du vil vite mer! 

Den første høres ut som det dresskledde selskapet med egen barista i resepsjonen, mens den andre høres mer ut som den joviale bedriften rundt hjørnet. Hvilket språk du bør velge, er altså avhengig av personligheten til bedriften din.

Ikke skryt på deg at du er en artig kar, hvis du ikke eier humor.

Tenk på målgruppen din

Språket ditt bør ikke bare gjenspeile bedriften din, men også snakke med målgruppen din. Selger du pledd og telys hovedsakelig til kvinner over 40, bør du kanskje ordlegge deg annerledes enn om du selger snowboardutstyr til ungdom.

Men det betyr ikke at du nå skal begynne kopiere språket til målgruppen. Det kan fort virke krampeaktig om du plutselig begynner å slenge rundt deg med emojis og uttrykk som lættis og skjeera hvis du aldri har gjort det før.

Det er viktigere at du er troverdig og autentisk enn at du prøver å være noe du ikke er. Falskhet ser folk tvers gjennom.

Det går fint an å snakke med målgruppen din uten å snakke som den. Omtrent på samme måte som du kan snakke til sønnen din på 14 uten å høres ut som en fjortis.

Vær konkret og bruk eksempler 

Språkprofiler kan fort bli svevende hvis du ikke går helt ned på bokstavnivå og belyser med eksempler. Den sier kanskje at du skal skrive personlig og med litt humor, men hvordan er man egentlig personlig på papir? Og hva slags type humor er det snakk om? Tørr? Underfundig? Barnslig?

Her må vi dypere ned i språket. Litt for dypt for dette innlegget.

Men dersom du ønsker å vite mer om hvordan du lager en god, konkret språkprofil for bedriften din, bør du sjekke ut dette kurset.

Trenger bedriften din hjelp med tekst? Send oss en melding!

Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter