Sol, sommer og sosiale medier

Det er sommer på sosiale medier. Blå himmel så langt kameraøyet kan se. På Instagram hopper folk opp og ned i havet i vakre boomerangs. Bilder av vin i solnedgang, pølselår på stranda og toppløse toppturer. Det er ingen tvil om at nordmenn kan kunsten å feriere, både innenlands eller utenlands.

Det kan virke som om hele Norge har tatt ferie; ting står stille og humøret er på topp. Men ferie er ikke synonymt med totalt fravær på sosiale medier – snarere tvert imot. For mens vi flittig viser frem våre egne ferieminner, bruker vi også tid på å scrolle oss gjennom alle andres feriefeeder. Derfor burde ikke bedriften din ta ferie fra sosiale medier, men heller legge inn en innsats for å være litt mer aktiv!

Vi er allerede en drøy uke inn i juli, men det er enda ikke for sent å ta grep. Her er tre tips til hvordan du kan gi bedriften et løft i sommer:

  1. Planlegg, planlegg, planlegg.
    Har du planlagt innlegg frem i tid, skal det ikke så mye til for å publisere det. Hvis du har brukt litt tid på å tenke gjennom innholdet, vil det oppleves mer verdifullt for følgerne
  2. Gi verdi til følgerne dine
    Lev deg inn i følgerne dine – hvilket modus er de i akkurat nå? Mange har nok tatt ferie, og er sannsynligvis i feriemodus i noen uker til. Så hva er de opptatt av nå, og hva vil de bruke den ekstra fritiden på?
  3. Merkevarebygging fremfor salg
    Ikke tving salgsbudskap etter salgsbudskap ned halsen på følgerne dine. Fokuser heller på hvem bedriften din er, hvilke verdier dere står for, og hva dere kan tilføre kundene uten at de må kjøpe noe.

Gjør som Bookis.no og gi brukerne verdi – som en liste over sommerlesing: Bøker til mai-sola og Feriér og imponér

Sommerhilsen fra Sommerfuglen,

//Anna

PS: har du ikke tatt ferie enda og har litt ekstra tid på jobb? Ta en titt på bedriftens sosiale medier og prøv å legg en plan for høsten. Jo mer som er gjort allerede nå, desto bedre. Og trenger du innspill, ja, da vet du hvem du skal ringe. Ikke alle sommerfugler har tatt ferie.

Anna Knudsen

Anna Knudsen

Kreativ leder