Tre tips til en bedre bio

Bedrifter vet hva de driver med. Forhåpentligvis. Men å formulere det skriftlig, er ikke alltid like lettHer er tre tips til hvordan du får “Om oss”-teksten til å dreie seg litt mer om dere – og litt mindre om alle andre.

“Den Beste Bilservice AS er en leverandør av bilpleietjenester med lang erfaring i bilbransjen. Vårt overordnede mål er å levere tjenester av ypperste kvalitet og med fokus på gode kundeopplevelser.”

Forstår jeg hva de selger? For så vidt. Blir jeg solgt? Ikke helt.

Oppfør deg som folk

Som Tony Brignull, Englands mest prisbelønnede tekstforfatter, sa – “we relate to a company as we do to a person.” En god start er altså å oppføre seg som folk. Eller i det minste å skrive som folk. Med ord Turid i tredje etasje forstår.

Det er ingen som liker pompøse og selvhøytidelige mennesker. Og ingen liker pompøse og selvhøytidelige bedrifter heller. Så du trenger ikke å underlegge kjøretøyet mitt en inngående vurdering etter gjeldende forskrifter. Det holder at du sjekker bilen min nøye og etter reglene.

Men du opererer i B2B-markedet, sier du? Og derfor må du fremstå som en mer seriøs og profesjonell aktør? Greit. Men husk at bedriften du skal selge til, er laget av akkurat det samme som din. Folk. Og folk stoler mest på folk – stort sett.

Bruk fantasien

At bedriften din viser litt sjarm og glimt i øyet, betyr ikke at den er useriøs. Tvert imot vil en personlig tone skape tillit. Og du trenger ikke ty til poesi for å være kreativ. Ofte kommer du langt med å bytte ut standardfraser med noe annet. Aller helst noe eget.

«You can’t bore people into buying your product» – David Ogilvy

Hvorfor ikke skrive at bedriften har mange år bak rattet i stedet for lang erfaring i bilbransjen? Ikke akkurat Shakespeare. Men litt mer snert. Litt mer personlighet. Og du skiller deg ut i mengden.

Men driver du et begravelsesbyrå, ikke skriv at du graver ned svigermødre kjapt, dypt og billig. Du skjønner tegninga. Ingen regel uten unntak.

Og sist, men ikke minst – skriv riktig

Det er ingen som dømmer en dyslektiker. Men når en bedrift skriver at den er “service innstilt” eller “optatt av kvalitet”, svekkes tilliten – uansett hvor flink den er til å skifte bremser. 

Så legg litt arbeid i tekstene på hjemmesiden din. Design, bilder og layout er kanskje utstillingsvinduet ditt. Men det er ordene på skjermen som er selgeren bak disken – og det er der salget skjer.

//Magnus

Trenger bedriften din hjelp med tekst? Send oss en melding!

Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter