Planlegger du å lage en konkurranse på sosiale medier? Her viser vi deg hvordan du får mest mulig ut av den. 

Mange bedrifter benytter konkurranser i sosiale medier, spesielt før jul. Men det er ikke bare å lodde ut en saftig premie og håpe på det beste. Da kan du gå glipp av en stor mulighet – og i verste fall bli straffet. 

Hvorfor skal du ha en konkurranse? 

Gir du bort noe av ren godhet, så velsigne deg. Men de fleste har nok en mer egoistisk tanke bak. Et mål. Sannsynligvis er det ett av disse: 

  • Å få flere følgere på sosiale medier
  • Å få flere folk inn på nettsiden 
  • Å selge mer av det du selger
  • Å gjøre bedriften eller merkevaren bedre kjent 

Har du målet i siktet, blir det enklere å nå. Og skal du bruke annonsering for å promotere konkurransen – noe vi anbefaler på det sterkeste – blir annonsene dine langt mer effektive med en plan bak. 

Hvem vil du skal delta? 

Kjenner vi deg rett, vil du nå ut til så mange som mulig. Kjenner vi sosiale medier rett, så funker den taktikken dårlig. Du må snevre inn. 

Sannsynligvis har du allerede et bilde av hvem som er i målgruppa di. Start der. Så kommer det også an på hva slags produkt eller tjeneste du lodder ut. Er det et produkt flest kvinner i alderen 20-40 kjøper, så retter du kampanjen mot dem – selv om du bare når 400 000 personer i stedet for 2 millioner. Et litt mer spesifikt publikum fungerer bedre enn et som når alle. 

Fanger den oppmerksomheten? 

Folk scroller 91 meter om dagen. Du kjemper med andre ord mot metervis av budskap på en liten skjerm. Hvordan skal du få scrolleren til å stoppe opp akkurat hos deg? 

Øyet legger først merke til det visuelle. Og bilder ser ut til å funke bedre enn video når det er snakk om konkurranser på sosiale medier. Et klart og tydelig bilde av premien er en sikker vinner – forutsatt at det er et fysisk produkt. 

Fargen teller  

Fargevalget kan også ha innvirkning på stopp-effekten. Her er et par farge-facts du kan tenke på: 

  • Blått tiltrekker seg begge kjønn – og blir sett på som troverdig og trygg.
  • Men ikke bruk blått sammen med hvitt – da forsvinner du i Facebooks egne farger. 
  • Ikke bruk blått hvis du gir bort spiselige produkter – det gir assosiasjoner til sykdom og mugg.
  • Grønt er enklest for øyet å prosessere, tiltrekker seg begge kjønn – og signaliserer positivitet.

Men her vil selvsagt merkevaren din og øvrig visuell profil ha mye å si. Velg en farge som står i stil. 

Iøynefallende tekst

Her er det vektprinsippet som gjelder: Skriv det viktigste først. Og det aller viktigste å få frem er at her kan noe vinnes. Det liker folk. 

Du kan gjøre det enkelt å rope ut KONKURRANSE! eller GIVEAWAY! med en gang. Men slik roping står kanskje ikke stil med språkprofilen eller merkevaren din. I så fall kan du vurdere noe mer sivilisert, som f.eks: Vil du vinne denne?

Kanskje ikke like iøynefallende. Men spør du oss, er det bedre å være tro mot merkevaren enn å gå over lik for likes (som uansett er i ferd med å forsvinne). 

Er det enkelt å delta? 

Jo laverer terskel for å delta, jo flere blir med. Her vil selvsagt målet ditt med konkurransen i stor grad legge premissene. 

Er målet å få flere likerklikk på Facebook-siden din, må du nødvendigvis sette som vilkår at folk går inn og liker den. Men da må du også forvente at færre deltar enn hvis det eneste vilkåret er å like innlegget eller å skrive JA! i kommentarfeltet.  

Enkelhet handler også om hvor tydelig du er. Mange stapper altfor mye informasjon inn i konkurranseposter. Da drukner det viktigste, som er (sett fra følgernes perspektiv): 

  • Hva kan jeg vinne? 
  • Hva må jeg gjøre for å delta? 
  • Når får jeg vite om jeg vinner? 

Gi denne informasjonen først. Så kan du skrive alt det andre du ønsker å fortelle, senere. 

Er det gøy å delta? 

Det skader heller ikke om du gjør det litt artig å bli med i konkurransen. Du kan for eksempel lage en rebus eller en quiz. Det krever litt mer av følgerne, men samtidig elsker folk å vise at de kan noe. 

Dessuten kan du benytte sjansen til å lede folk inn til nettsiden din, dersom det er et av målene med konkurransen. Det kan være så enkelt som “Når ble vi stiftet? Psst, svaret finner du et sted på nettsiden vår.” 

Kan du gjøre konkurransen aktuell? 

Knytt gjerne konkurransen opp mot en merkedag eller høytid, slik som morsdag, farsdag, jul, påske, Valentine’s eller kvinnedagen. Er det noe vi vil mer enn å vinne ting til oss selv, så er det å vinne ting til noen vi er glad i. Er det farsdag om ikke så lenge, kan du for eksempel gjøre noe slikt: 

Vil du gi pappa litt ekstra oppmerksomhet på farsdagen? Vi gir bort et gavekort på XXX kr til en heldig far der ute. Har du verdens beste pappa? Kommenter med en ✋ for å bli med i trekningen!

Følger den konkurransereglene? 

Hvis ikke, sørg for at den gjør det. Stusselig om konkurransen din blir stengt av Facebook etter at du har brukt tid på å planlegge, skrive og designe den. Enda stusseligere er det om du blir straffet for det. 

Litt usikker på hvilke regler som gjelder for konkurranser på sosiale medier? Da kan du få en kjapp innføring her

Konkurranser på sosiale medier garanterer ikke salg 

Konkurranser skaper ofte mye engasjement i form av delinger og kommentarer. Og det er jo fint å få. Men skal du opprettholde engasjementet og øke salget, er det viktig at du er aktiv også utenom konkurranseperioder, og at du leverer godt innhold. 

Kvalitet og kontinuitet setter Facebook og Instagram pris på. Dermed vil de rangere innholdet ditt høyere – som igjen vil gjøre deg mer synlig i fremtidige konkurranser. Men som vi har hintet til allerede, så finnes det en snarvei til mer synlighet og engasjement.

Burde du slenge på litt penger?

La oss snakke om annonsering. Å bruke noen tusen på annonsering er ikke så dumt. Selvfølgelig, har du et lavt markedsføringsbudsjett, er 10 000 kr på to uker utelukket. Men du kan faktisk nå langt med bare et par tusinger. Bare se her: 

Du skal gi bort et gavekort på frisørsalongen din i Stavanger. Målgruppen er kvinner 25-45 år som bor i Stavanger. Easy peasy. Ifølge annonseverktøyet til Facebook vil du med denne målgruppen da ha et potensielt publikum på 78 000 personer. Ut fra dette tallet kan du daglig få opp mot 50 engasjement på konkurransen. Det betyr potensielt 700 engasjement på to uker!

Og, ja – du gir kanskje bort et par tusen kroner til Facebook + en gratis hårklipp, men navnet ditt spres samtidig til potensielt 78 000 kvinner i nærområdet ditt. Og alle disse må jo klippe seg en eller annen gang… 

Vil du ha hjelp med å lage en konkurranse på sosiale medier? Send oss en melding!

Mette Bruaas

Mette Bruaas

Innholdsprodusent