Kunsten å skrive kort

Å skrive et langt innlegg om å skrive kort hadde blitt for dumt. Så la oss gå rett på tusenkronersspørsmålet – hvor langt skal du skrive i sosiale medier? 

Svaret er: Så langt du må for å få fram poenget. Og da har jeg for så vidt fått fram poenget mitt. Men litt kjøtt på beinet tåler vi.

Kvitt deg med innledningen

40 tegn skal visstnok være den ideelle lengden på en Facebook-status. Det er akkurat så mange tegn som det her. Det er ikke langt. Desto viktigere er det å komme til poenget.

Og den beste måten å komme dit på, er å droppe innledningen, selv om det byr oss imot. Fra første skriveoppgave på barneskolen får vi nemlig innprentet at tekster trenger en god innledning. For liksom å gi leseren en myk start. Det funker fint i lengre nettekster – som for eksempel i en artikkel eller i et blogginnlegg. Men på Facebook og Instagram? Nei.

Gå derfor tilbake til start etter du har skrevet det du har på hjertet. Kan den første setningen kuttes uten at meningen forsvinner? Kutt den. Kanskje du kan kutte hele avsnittet?

Kvitt deg med fyllord

En annen uvane vi legger til oss på skolen, er å spre rundt oss med adjektiver, adverb og andre fyllord. Enten for å gjøre teksten mer poetisk eller for å komme oss over ordgrensa. Kanskje helst det siste.  

I sosiale medier er det under ordgrensa vi vil holde oss. I bioen på Instagram er det plass til 150 tegn. På Twitter 140. Hvert ord må derfor vurderes nøye. Tilfører ordet verdi til teksten? Bidrar det til å få frem budskapet? Hvis ja – vurder det igjen. Hvis nei – kutt det.

Les våre tre tips til en bedre bio.

Vær spesielt forsiktig med forslitte adjektiver som utrolig og fantastisk og adverbet veldig. Disse ordene har mistet mye av sin opprinnelige kraft. Dermed kan de ofte kuttes uten at teksten lider.

Kvitt deg med substantivsyken

Substantivsyken er mest utbredt i juridiske og byråkratiske miljøer, men sykdommen smitter fort. Vanlige symptomer er at den smittede gjør verb og adjektiver om til substantiver. Viktige saker blir til saker av stor viktighet. Og man gjennomfører et salg i stedet for å selge. Den beste motgiften er altså å bruke verb. Så ofte du kan. 

Kvitter du deg med disse tre uvanene, er du på god vei mot å mestre kunsten å skrive kort. Og husk at konsise tekster ikke bare sparer plass. De sparer også leserne for tid. Og det setter alle lesere pris på.

//Magnus

Trenger bedriften din hjelp med tekst? Send oss en melding!

Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter