Konkurranseregler på 1-2-3

At regler er til for å brytes, ser ut til å være et motto for mange bedrifter om dagen. Konkurransereglene brytes i hytt og gevær i kampen om likere, følgere og delinger. Men å komme på kanten med Facebook – og i verste fall Forbrukertilsynet – er ikke noe å trakte etter.

Så hvordan unngår du disse blemmene? Svaret er enkelt: Les videre.

Forbud

Det er mange forbud når det kommer til konkurranser på Facebook. Så la oss først ramse opp alt du ikke har lov til:

  • Ikke be deltakerne om å dele – verken poster, bilder eller andre opplysninger.
  • Ikke be deltakerne om å tagge – verken venner, uvenner eller gamle flammer.
  • Ikke be deltakerne endre noe på profilen sin – verken profilbilder, forsidebilder eller sivilstatus.

Påbud

Da har du fått på plass hva du absolutt ikke må gjøre. Da kan vi ta for oss det du faktisk gjøre:

  • Du må si hvordan man deltar i konkurransen.
  • Du må si hvordan opplysningene deltakerne oppgir, blir behandlet.
  • Du må si hvor lenge konkurransen varer.
  • Du må si hva som er premien.
  • Du må si hvor mange vinnere som trekkes, når de trekkes, hvordan de trekkes og hvordan de kontaktes.
  • Du må si om det er noen restriksjoner når det gjelder alder eller plassering.
  • Du må si at deltakerne ikke må betale noe for å delta og om de eventuelt må betale noe for å få premien levert.

Og du – husk for all del å påpeke at Facebook eller Instagram ikke har noe som helst med konkurransen din å gjøre. Ellers blir de sure.

Så hva får du egentlig lov til?

Det virker kanskje som om det ikke er lov til noe som helst. Men joda, la oss avslutte med gladsakene – det du kan gjøre:

  • Du kan be deltakerne om å like – både bilder, videoer, innlegg og sider.
  • Du kan be deltakerne om å kommentere.
  • Du kan be deltakerne om å poste noe på siden din.
  • Du kan be deltakerne sende melding til siden din.

Sånn, da har du fått et lynkurs i hvordan du holder lovlige og rettferdige konkurranser på sosiale medier. Let the games begin!

//Mette

Trenger bedriften din hjelp med sosiale medier? Send oss en melding!

Mette Bruaas

Mette Bruaas

Innholdsprodusent