Å skrive i sosiale medier er vanskeligere enn du tror

Hvordan skrive i sosiale medier

Å skrive i sosiale medier er mer enn å slenge en setning under et fint bilde. I dette innlegget tar jeg deg gjennom sju steg mot den perfekte teksten i sosiale medier.

Det er flere utfordringer ved å skrive tekster til bedriftens sosiale medier. Den største er kanskje nærheten til leserne. De kan umiddelbart gi sin dom over innlegget – og dermed over bedriften din – gjennom likerklikk, kommentarer, tagging og deling. Derfor bør du tenke gjennom flere forhold ved teksten før du trykker publiser.

1. Hva er formålet med innlegget ditt?

Det er enkelte ting du må tenke på før du i hele tatt rører tastaturet. For det første – hva er formålet med innlegget ditt?

Skal det informere om noe? Skal det overbevise om å kjøpe noe? Skal det skape engasjement rundt en sak? Eller skal det rett og slett bare underholde?

Uansett hva det måtte være, så skal innlegget ditt gi leseren en eller annen form for verdi. Tenk gjennom hvordan du skal skape dette. Det er nemlig enklere å starte skrivingen når du vet hvor du skal.

2. Hvem skriver du til?

Nå vet du hva som er formålet med innlegget ditt. Da er det på tide å tenke på hvem du vil treffe.

Det skader ikke om du har gjort en omfattende målgruppeanalyse med demografiske og psykografiske data. Men du kommer også langt med sunn fornuft.

Mange tenker at de vil treffe alle. Men prøver du å treffe alle, treffer du sannsynligvis ingen. Du blir nødt til å velge. Ta en titt på følgerskaren din for eksempel. Er det flest kvinner over 40 som følger deg og engasjerer seg, så kanskje du bør skrive til disse. De ser jo ut til å like det du driver med.

Men ikke skriv til kvinne 40+. Skriv til Hilde, 42 år. Som er regnskapsfører med to barn og som elsker å scrolle Instagram etter kjappe matoppskrifter. Helst i lunsjpausen eller etter at barna er i seng rundt halv ti.

Jo mer levende du gjør leseren din, jo enklere er det å skrive til den.

3. Skriver du med riktig stemme?

Nå vet du hvem du skal skrive til. Men du må heller ikke glemme hvem du skal skrive fra.

Bedriften din har nemlig en personlighet, enten den er klar over det selv eller ikke. Dersom alle som skriver på vegne av bedriften, skriver med sin egen stemme, kan bedriften fort virke usikker på seg selv. På samme måte som vi blir skeptiske til folk som skifter mellom personligheter, blir vi skeptiske til bedrifter som gjør det samme. Vi stoler på dem som er seg selv.

Hvis bedriften din ikke har en språkguide – tenk på hvordan bedriften din hadde vært hvis den var en person. Hadde den vært jovial og utadvendt, så skriver du jovialt og utadvendt. Hadde den vært lavmælt og jordnær, så skriver du lavmælt og jordnært. 

Person som skriver på laptop

4. Spiller teksten på lag med bildet?

I sosiale medier, og særlig på Instagram, er det det visuelle som er i sentrum. Men det betyr ikke at teksten ikke er viktig. Tvert imot.

Får du teksten og bildet til å spille på lag, kan du skape magi. Så prøv å la dem utfylle hverandre og gjøre hverandre bedre, slik at du gir innlegget ditt en ny dimensjon.

Det er vanskelig å forklare akkurat hvordan du skal gjøre dette. Det krever gjerne en dose kreativitet og evnen til å se ting fra nye vinkler. Men unngå det som på fagspråket kalles hest-hest. Kort fortalt betyr det at du ikke skal skrive nøyaktig det samme som bildet viser. Poenget er som nevnt at teksten og bildet skal utfylle hverandre, ikke kopiere hverandre.

Det betyr ikke at du trenger å komme opp med ultra-kreative vinklinger i hvert eneste innlegg. Vil du bare si at butikken din er åpen i romjula, så bare si at butikken din er åpen i romjula. Men iblant bør du bruke tid på å utforske andre måter å formidle budskapet på. Det vil være verdt de ekstra minuttene med tenking og skribling.

5. Har du tenkt på leseren?  

Bedrifter elsker å snakke om seg selv. Da er det lett å havne i vi-fella. Vi har gjort ditt, og vi er flinke til datt. Selvsagt må du få lov til å promotere bedriften din, men prøv å skape en dialog med leserne dine samtidig.

Spør hva leserne mener om ting. Få dem i prat. Det er tross alt dette sosiale medier er laget for. Og det er slik du virkelig skaper engasjement rundt innleggene dine.

Å tenke på leserne betyr at du også må gjøre det enkelt for dem å lese og forstå teksten. Skriv kort og klart og med et aktivt språk. Lesere er notorisk illojale, spesielt på nett. Fanger du ikke leseren med en gang, gidder den ikke å lese videre – med mindre leseren tilfeldigvis er moren din.

Les innlegget vårt om kunsten å skrive kort.

6. Er teksten feilfri?

Okay, du har skrevet innlegget ditt. Det er konsist, det utfyller bildet, og det er skrevet for leserne dine. Da gjenstår det siste, men definitivt ikke det minste – nemlig korrekturen.

Selv om du bare skriver én setning, er det fort gjort å gjøre feil. Kanskje du har satt komma på feil sted. Kanskje du har skrevet å i stedet for og. Kanskje står samme ord to ganger etter hverandre.

Er det så nøye da, sier du? Ja. Skrivefeil svekker tilliten. Ikke bare til teksten, men også til bedriften bak. Når teksten er slurvete skrevet, begynner man å lure litt på hva annet bedriften slurver med.  

Samtidig kan skrivefeil fort overskygge budskapet ditt. Spesielt på sosiale medier der folk kan være nådeløse i kommentarfeltet. Du vil at de skal engasjere seg i det du skriver om, ikke i at du skriver feil.

Ideelt sett bør du få noen andre til å lese gjennom teksten din. Man leser seg ofte blind på sin egen tekst. Har du ingen til å se over, så les teksten din baklengs. Da tvinger du øynene og hjernen til å lese hvert ord, og du oppdager feil enklere.

7. Funker det du gjør?

Forhåpentligvis har du nå fått noen gode råd om å skrive i sosiale medier. Men det finnes ingen nøyaktig oppskrift på hva som vil bli likt og delt, og hva som vil bli oversett og glemt. Du må rett og slett prøve deg fram for se hva dine følgere reagerer på.

Gå gjennom tidligere innlegg og se hva som skapte engasjement – og forsøk å finne ut hvorfor. Kanskje er det de litt lengre, utdypende tekstene dine som slår best an? Eller kanskje det er de korte og vittige?

Bruk denne kunnskapen til å gjøre de kommende tekstene dine enda bedre – og for å skape enda større engasjement i kanalene dine. Du kan jo aldri få for mange likes, kan du vel?

//Magnus

Vil du ha flere råd om hvordan du skriver godt på nett og i sosiale medier? Sjekk kursoversikten vår – eller skriv en melding til oss nedenfor! 

Trenger bedriften din hjelp med tekst? Send oss en melding!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.
Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter