En sosiale medier-strategi for deg som har andre ting å gjøre

Du trenger ikke mastergrad i markedsføring for å legge en strategi for sosiale medier. Sunn fornuft og et par timer holder lenge. 

En strategi er egentlig bare en fremgangsmåte med et mål i enden. Ikke noe mer fancy enn det. Her viser vi deg hvordan du går frem for å lage en enkel strategi for din bedrifts sosiale medier ved stille og besvare følgende fem spørsmål:

  • Hva er målet ditt?
  • Hvem snakker du med?
  • Hvilke kanaler skal du bruke? 
  • Hva slags innhold skal du dele?
  • Når skal du dele det?

1. Hva er målet ditt?

Det er lurt å starte med slutten. Hva vil du oppnå med å være på sosiale medier? Hvis du tenker at du må være der “fordi alle andre er det”, bør du gå et par runder til. 

Strategien din på sosiale medier bør være i tråd med den øvrige forretningsstrategien til bedriften din. Hvis et av målene dine for 2020 er å skaffe ti nye kunder, bør aktiviteten din på sosiale medier underbygge dette målet. 

Det betyr ikke at forretningsmålene og målene med sosiale medier skal være identiske. Det kan være vanskelig å avgjøre om de nye kundene kommer som en følge av aktivitet på sosiale medier, anbefalinger fra andre, tilfeldige søk eller andre faktorer. 

Prøv heller å sette mål som faktisk kan måles. Det kan blant annet være antall nye følgere, nye påmeldinger til nyhetsbrevet ditt eller trafikk inn til nettsiden din via sosiale medier.

Bare pass på at du går litt dypere enn antall likerklikk på innlegg. Likerklikk sier lite om den faktiske effekten innlegget ditt har. Se heller på innleggets engasjement, spredning og klikk inn til andre sider. 

2. Hvem snakker du med?

Det heter sosiale medier av en grunn. De er ment for å prate med folk. Så før du begynner å pønske ut innholdet ditt, bør du finne ut hvem du vil prate med. Målgruppe, som det så fint heter. Er det nyoppstartede tech-selskaper i Hordaland? Er det unge, urbane mødre? 

Ikke baser din sosiale medier-strategi på likerklikk, de sier lite om effekten

Er du usikker på hvordan du skal sirkle inn målgruppen din, kan du begynne med å se på hvem som følger eller besøker deg i dag.

Det kan du finne ut av med innsiktsverktøyene til Facebook og Instagram. Eller bruk Google Analytics for å se kjønn, alder og andre data på besøkende på nettsiden din. 

Vær så spesifikk du kan når du beskriver målgruppen eller målgruppene dine. Mange vil gjerne nå alle. Men prøver du å prate med alle, ender du opp med å ikke prate skikkelig med noen. 

3. Hvilke kanaler skal du bruke? 

Når du vet hva du vil oppnå og hvem du vil nå, blir det også lettere å velge ut hvilke kanaler du skal bruke. Kanskje du kommer frem til at sosiale medier ikke er et godt verktøy for å nå målgruppen din i det hele tatt? Da kan du slutte her og heller bruke tiden din på noe annet.

I de fleste tilfeller finnes det riktignok kanaler å bruke. Vi tror det lønner seg å være skikkelig til stede i én eller to kanaler fremfor å spre seg tynt utover mange. Men hvilke skal du velge? Her får du noen tall og fakta om de tre viktigste som du kan bruke som rettesnor. 

Facebook

Antall brukere på Facebook går sakte nedover. Men fortsatt har 3,4 millioner nordmenn over 18 år en Facebook-profil. Når det gjelder fordelingen mellom kvinner og menn ligger den på omtrent 50/50. Andelen unge går ned, mens andelen eldre øker. 

Facebooks algoritmer er glad i video. Dessuten er Facebook en god kanal for å spre arrangementer og skape trafikk til nettsiden din. 

Instagram

På Instagram er kjønnsfordelingen også ganske jevn. Det er 2,3 millioner nordmenn på denne plattformen, som tradisjonelt har blitt regnet som en kanal for unge. Likevel har antallet mennesker over 60 år har økt med hele 10 prosent

Instagram elsker bilder og flotte feeder. Det er dermed en utmerket plattform å vise frem produkter – og kan også linkes direkte til nettbutikk.

Det er imidlertid ikke like enkelt å skape trafikk til nettsiden som på Facebook fordi det ikke er mulig å legge til direktelink i innleggene (lenke kan kun legges i bioen).

 

Les mer om hva du kan bruke Instagram-bioen til.

LinkedIn

LinkedIn øker i antall brukere. Nesten 1,3 millioner nordmenn har i dag profil. 62 prosent av brukerne er menn. 

Det som er viktig å huske på, er at LinkedIn er en plattform laget for å utvide og pleie det profesjonelle nettverket ditt. Det er med andre ord en velegnet kanal for B2B-markedsføring – og desto mindre egnet for B2C-markedsføring. 

Prøver du å prate med alle, prater du ikke med noen

Hver kanal har altså sine styrker og svakheter. Så les deg godt opp på disse før du begynner å produsere.

Kanskje kommer du frem til at Instagram ikke er noe for deg likevel, men at du heller skal du bruke mesteparten av energien på å skape dyptgående fagartikler på LinkedIn – og resten av energien på målrettede Facebook-annonser. 

4. Hva slags innhold skal du dele?

Okey, du har valgt deg ut en kanal eller to å satse på. Da kan du begynne å tenke på hva slags type innhold du skal produsere og dele.

Innholdet ditt må selvsagt bygge opp under målene du har satt. Er det mer trafikk til nettbutikken, må du nødvendigvis skape innhold som leder folk dit. Men alt du produserer, må ikke på død og liv å føre dit. Det kan fort bli ensidig og “pushy” dersom du kun tenker mål.

Husk at sosiale medier har mange muligheter for dialog og engasjement. Og at innlegg kan være salgsfremmende selv om de ikke øyeblikkelig fører til salg. Kanskje din bedrifts rolle på sosiale medier er å være inspirerende – og at dette på sikt skaper salg?

Så det viktigste spørsmålet å stille deg, er: Hva gir verdi til mine eksisterende og potensielle følgere? Overraskende mange ser ut til å glemme at innholdet er ment for følgerne og ikke dem selv. Det er få personer utenfor kontoret ditt som er interessert i å lese om at Geir i HR-avdelingen fyller 52 år. 

Hva som gir verdi, kan være så mangt. Det kan være alt fra opplysninger om produkter og tjenester til morsomme videoer og mikroblogger. Men innlegget bør iallfall ha én eller flere av følgende karakteristikker for at det skal gi følgerne dine verdi: 

  • Opplysende
  • Inspirerende
  • Motiverende 
  • Underholdende
  • Estetisk tilfredsstillende
  • Engasjerende 
Innholdet er ment for følgerne, ikke deg

Husk også at såkalte hard sell-poster – poster med direkte kjøpsoppfordring – fort kan virke mot sin hensikt hvis det blir for mange av dem. Som et utgangspunkt bør derfor 70-80 prosent av innholdet ditt være mer soft selling. 

5. Når skal du dele innholdet? 

Etter du har planlagt hva slags innhold du skal poste i de ulike kanalene, må du fastsette når du skal poste. 

Det er ingen enkel fasit på hva som er de ideelle tidspunktene å publisere på. Det finnes mye statistikk du kan ta utgangspunkt i, men vår erfaring er at statistikken ofte ikke stemmer. Ingen bedrifter har identiske følgerskarer. 

Du må rett og slett prøve deg fram med ulike ukedager og tider på døgnet. Du kan for eksempel begynne den første måneden med å poste onsdag kl. 16.00 og søndag kl. 12.00, så bytter du til torsdag kl. 10.00 og lørdag kl. 18.00 neste måned.

På den måten kan du gradvis finne ut når målgruppen din er mest aktiv. 

Lag et planverk og fordel oppgavene

Når du har besvart spørsmålene hvem, hvor, hva og når, er du nesten i mål. Nå gjenstår det bare å produsere innholdet og publisere det. 

For å holde oversikten over hva som skal ut når, er det lurt med et planverk. Det trenger ikke være noe mer komplisert enn et Excel-dokument med ett ark for hver måned i året. Der kan du plotte inn hvilket innhold som skal ut på de ulike dagene, og hvem som har ansvaret for å produsere og/eller publisere. 

Husk at det også finnes verktøy, blant annet Buffer, Hootsuite og Planoly, som publiserer innholdet for deg – til de tidspunktene du selv velger. På den måten slipper du å poste innleggene dine manuelt.

Følg med og juster 

Det finnes ingen universaloppskrift på hva som funker på sosiale medier. Du er rett og slett nødt til å prøve og feile litt før du lykkes. 

Du trenger likevel ikke å investere i dyre verktøy for å gjøre enkle analyser. Bruk Google Analytics for å se hvilke kanaler som skaper trafikk til nettsiden din. Og følg med på engasjementet (klikk, kommentarer og delinger) på innleggene dine.

Så fortsetter du med det som slår an – og dropper det som ikke gjør det. På den måten blir din sosiale medier-strategi et par hakk bedre for hvert år. 

Lykke til!

//Anna

Hvis du trenger hjelp med å legge strategien – og eventuelt med å produsere innholdet – står vi selvsagt til tjeneste! 

Send oss en melding!

Anna Knudsen

Anna Knudsen

Kreativ leder og grunnlegger