Megafon i været symboliserer bedriftens stemme

Derfor bør bedriften din lære seg klarspråk

Klarspråk elskes av både lesere og søkemotorer – og er derfor good for business. Er bedriften din klar i talen? 

Språkrådet definerer klarspråk som korrekt, klart og brukertilpasset språk. Det betyr at når leseren leser teksten din, skal han:

  • fort finne det han trenger
  • forstå det han finner
  • kunne bruke det til å gjøre det han skal.

Dette høres jo enkelt og selvsagt ut. Men er det noe vi har lært, så er det at tekster aldri kan bli klare nok – og at mange bedrifter kunne tjent mye på å gjøre tekstene sine tydeligere. Her får du et par grunner til du hvorfor du kanskje bør ta en runde med klarspråkkosten. 

Google elsker klare tekster

Det er mange faktorer som avgjør hvor høyt siden din rangerer i Google. Men det er lite Google setter større pris på enn klare, gode og velstrukturerte tekster. Hvorfor? Jo, fordi Google hele tiden ønsker å gi brukeren det best mulige treffet på søket – slik at han enkelt kan finne den informasjonen han leter etter.

Googles formål stemmer altså godt overens med klarspråkdefinisjonen til Språkrådet: Å gjøre leseren i stand til å finne det han trenger, forstå det han finner og kunne bruke det til det han skal.

Skriver du i klarspråk, er sjansen dermed større for å havne høyere i søkeresultatet. Ikke bare fordi tekstene dine vil bli mer konsise og velstrukturerte. Men også fordi de vil være fulle av hverdagslige ord i stedet for fagord. Og det er jo hverdagslige ord folk bruker når de søker på Google.

Klarspråk gjør veien til kjøpet kortere

Klare tekster gjør også at leseren blir værende på nettsiden din. Vi hater å lese tekster vi ikke skjønner med en gang. Blir leseren møtt av en vegg med tåkeord, går han i verste fall rett ut igjen og velger noen andre. Dermed mister du en potensiell kunde.

Med selvforklarende tekster og en intuitiv struktur, kan leseren bevege seg grasiøst rundt på nettsiden din. Han skjønner akkurat hva du tilbyr og akkurat hva han får. Han slipper å dekode tekstene, ringe kundesenteret eller spørre en venn. Alle disse hindringene blir på magisk vis borte.

Veien fra første møte til handel blir med andre ord kortere.

Klare tekster skaper tillit og nærhet

Veien blir ikke bare kortere. Med klart språk kommer du også nærmere leseren din.

Jo mer du kan om et fag, jo lettere er det å bli fanget i fagspråket. Fagord er sikkert mer presise og flittig brukt i fagkretsen din. Men når du skriver i sosiale medier eller på nettsiden din, er det ikke deg selv eller fagfeller du prater med – det er med kundene dine. Og for dem blir de presise fagordene til abstrakte tåkeord. 

Kaller du en spade for et håndholdt graveredskap, vil du gi inntrykk av at du enten prøver å skape deg eller at du prøver å skjule noe. Det vil du helst unngå, med mindre selvhøytidelig og gåtefull er blant verdiene til bedriften din.

Kaller du i stedet en spade for en spade – slik vanlige folk gjør – er dere på bølgelengde. Du snakker ikke ovenfra og ned, men ansikt til ansikt. Du blir til å like og stole på, rett og slett! 

En uklar tekst er en dødfødt tekst

Brutalt sagt er en uklar tekst en dødfødt tekst. Den har ikke livskraft til å gjøre noe av det du ønsker at den skal gjøre. For at teksten din skal kunne underholde, inspirere, informere eller selge, må den først forstås. Deretter kan den begynne å påvirke.

Derfor bør klarspråk være pensum for alle som skriver.

Men kanskje du ikke har helt klart for deg hvordan du faktisk skriver klart? Da kan du sjekke ut Språkrådets egen klarspråkside med gode tips til hvordan du fjerner tåka fra tekstene dine.

Eller så er jo vi her – dersom du ikke har tid til å fikse det selv!

//Magnus

Trenger bedriften din hjelp med tekst? Send oss en melding!

Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter