7 ting du kan bruke Instagram-bioen til

Synes du det er vanskelig å vite hva du skal skrive i Instagram-bioen? Her er sju tips til hva du kan bruke den lille, men viktige plassen på. 

Det er mange meninger om hva som utgjør en god bio på Instagram. Vi har ikke fasiten. Så i stedet for å spekulere i den, viser vi deg heller hvilke muligheter du har. Mye artigere! 

1. Fortell hva dere gjør

Når folk trykker seg inn på profilen din, vil de med en gang vite hva den handler om. Hvis du ikke er en kjent merkevare eller bedrift, er det derfor en god idé å starte med hva dere driver med – helt konkret – slik The Ocean Cleanup gjør:

TheOceanCleanup sin Instagrambio

Rett fram, ikke noe tull. Ikke at det er så lett å få til av den grunn. Mange tilbyr såpass mye at det vanskelig kan oppsummeres i én setning. Og noen tilbyr helt ukjente produkter eller tjenester som må forklares nærmere for at folk skal forstå.

Da kan det være en idé å gå litt dypere og heller vise hva slags problem dere løser, slik Klarna gjør. De legger ikke ut om sine tekniske betalingsløsninger, men går rett på hva løsningene fører til: enklere og smidigere betaling.

Instagram bio til Klarna

2. Vis personligheten til bedriften 

Det kan fort bli litt sterilt hvis dere kun forteller hva dere gjør. Med litt sjarm og personlighet blir bioen plutselig mye bedre.

Drikkeprodusenten innocent har fått til det rimelig bra. De bruker fire ord på å fortelle hva de gjør, deretter åtte ord på vise hvem de er.

Innocents Instagram-bio

Ingen vil hevde at innocent er et kjedelig merke etter å ha lest det.

Ikke glem at du også har et univers av emojis og andre spesialtegn i arsenalet. Brukt på en smart måte, kan de fortelle mye uten å ta for mye plass. Du har nemlig bare 150 tegn til rådighet her, så hvert tegn må veies på gullvekta.

3. Vis hva dere brenner for

Det er ikke alle som trenger å brenne så innmari for ting. Men gjør du det, er bioen en god arena å vise det på. Greenpeace bruker klassiske retoriske virkemidler for å få frem sitt formål: 

Instabioen til Greenpeace

Det er lov å vise at du bryr deg selv om du ikke er en verdensomspennende miljøorganisasjon.

Restauranten San Francisco Bread Bowl bruker bioen til å oppfordre folk til å redusere plastforbruket sitt – riktignok med en smule humor.

SFBreadbowls bio

4. Henvis folk til andre steder 

Feltet under selve Instagram-bioen, er ment for nettadresser. Men selv om det står at du skal skrive inn nettsiden din her, er det ingen tvang. Du kan skrive inn hvilken som helst URL du vil.

Har bedriften din et Facebook-arrangement dere ønsker å promotere, kan dere legge inn direktelink til arrangementet. Og hvis dere har et spesielt produkt dere vil få frem i lyset, er det ingenting i veien for å linke rett til nettbutikken, slik klesmerket Asket gjør her: 

Askets bio på Instagram

5. Promoter dine egne hashtags 

Med nesten 800 000 treff på #mycalvins kan vi slå fast at Calvin Klein har gjort en grei jobb med å få folk til å tagge. Tallet skyldes nok litt mer innsats enn kun å sette hashtaggen i bioen, men det er iallfall et greit sted å starte for deg som ikke er verdens mest populære undertøysprodusent.

Instagram-bioen til Calvin

6. Tagg andre kontoer

Har du flere kontoer, er det en god idé å tagge disse i bioen. Da finner folk dem lettere.

Men det er lov å være litt uselvisk også. Du kan for eksempel tagge andre virksomheter du samarbeider med, eller gi litt oppmerksomhet til en trofast leverandør, slik Gabrielsen gjør her: 

Instabioen til Gabrielsen

Er du heldig, tagger den taggede profilen deg tilbake. Vinn, vinn. 

Husk først å sjekke om den aktuelle virksomheten har en Instagram-profil. Har den ikke det, ender du opp med en alfakrøll pluss et navn som ikke linker til noe som helst.

7. Engasjer følgerne 

IKEA Norge tar tag-og-del-taktikken ett steg videre. De bruker hele bioen på å oppfordre følgerne til både å tagge IKEA Norges profil og å bruke hashtaggen deres. I tillegg linker de til en egen side der følgerne kan se hva andre har delt. 

IKEA Norges bio

Tenker du å gjøre noe av det samme, bør du være sikker på at du har et produkt som er egnet for deling. Det er litt lavere terskel for å dele vakre kjøkken enn oppvaskbørster og motorolje. 

Tilleggstips (!)

Siden du har lest helt hit, skal du få et ekstra tips. Det dreier seg strengt tatt ikke om Instagram-bioen, men om feltet over. 

Dette feltet er egentlig beregnet for bedriftsnavn. Men siden du sannsynligvis har bedriftsnavnet i brukernavnet, kan du vurdere å bruke navnefeltet til noe annet.

Stenersen Media utnytter feltet til å fortelle at de driver med digital markedsføring – i stedet for å gjenta at de heter Stenersen Media. De fleste får det nok med seg første gang uansett. 

Stenersens bio

Det var våre sju kjappe tips til hva du kan putte i Instagram-bioen din. Det er ingenting i veien for å kombinere flere av dem – eller droppe alle. Det viktigste er at du legger litt arbeid i det. Bioen er tross alt åpningsreplikken din på Instagram. 

Vil du lære mer om hvordan du skriver for sosiale medier? Da bør du lese denne artikkelen.

Står du fortsatt fast, hjelper vi deg selvsagt med skrivingen! 

Send oss en melding

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.
Magnus Liøkel

Magnus Liøkel

Tekstforfatter