BETINE BERNADOTTE HUSFLÅTTEN | 6. mars 2023

Slik skriver du en god stillingsannonse

Spoiler alert: Dropp flosklene og våg å være personlig.

Målet med en stillingsannonse er å selge inn den ledige jobben (merk: ikke overselge) på en så god måte at drømmekandidaten din tenker «den MÅ jeg bare søke!». Likevel tyr overraskende mange til innholdsløse klisjeer når de skal beskrive hva stillingen går ut på eller hvilken kompetanse de ønsker seg. Men hvordan lager man egentlig en tekst som skiller seg ut i mengden og sørger for at de rette folka sender inn søknad? Her er våre beste skrivetips!

Font
Font

HJEM          CASER           LESESTOFF          TJENESTER          KURS          OM OSS

Vis hvem du er

Hvorfor skal potensielle kandidater gidde å søke jobb i firmaet ditt om det eneste som skiller dere fra konkurrenten er firmalogoen og kontaktinformasjonen? Tenk over hvem dere er som firma og hvordan dere vil bli oppfattet. Er dere en uformell gjeng som elsker å spille foosball i pausene, eller er det nystrøket skjorte og stiv snipp som gjelder? La kulturen deres skinne tydelig gjennom i teksten. Da er nemlig sjansen stor for at du vekker gode følelser hos de rette kandidatene. (Og husk at det ikke er noe i veien for å skrive humørfylt selv om dere driver med noe knusktørt!)

Ikke søk etter supermennesker

Noen «MÅ-krav» kommer man ikke utenom i en stillingsannonse. Dersom du skal ansette en programmerer må kandidaten for eksempel kunne programmere. Lag en kort og presis beskrivelse av hva som er absolutt viktigst for å kunne håndtere jobben. Utover det er lange lister med krav og masse snakk om hva du vil ha, fy-fy. Hvorfor? De færreste av oss er supermennesker som kan alt – og det er jo kjedelig om personer som kunne passet perfekt til stillingen lar være å søke fordi han eller hun bare oppfyller halvparten av kravene. Forsøk heller å formulere det på andre måter, for eksempel «Vi tror at du helt sikkert er knallgod på noen av disse områdene».

Klisjeer har aldri gjort en stillingsannonse bedre

Klisjeer har en tendens til å dukker opp som paddehatter i stillingsannonser. Ser dere etter en «fremoverlent og proaktiv person som liker å jobbe i team»? Oppbrukte og intetsigende fraser som dette er vi ferdig med, ikke sant? Heldigvis er det ikke vanskelig å si ting på mer konkrete og levende måter. Et godt utgangspunkt er å tenke gjennom hvordan ville du beskrevet arbeidsplassen og den aktuelle stillingen for en venn. Et hverdagslig og ujålete språk funker gjerne best – også i stillingsannonser.

Få frem det som skiller deg ut

Stillingsannonsen bør få fram hva som er unikt med akkurat deres arbeidsplass og hva som gjør stillingen attraktiv. Kan dere tilby et «godt arbeidsmiljø med hyggelige kolleger og konkurransedyktige betingelse»? Det samme kan vi garantere at alle andre også sier. Fortell i stedet hva det er som faktisk gjør at dere har et godt arbeidsmiljø og hva som får de ansatte til å trives hos dere? Har dere avtale med en massør hver fredag, en sykt digg kantine eller en ekstra betalt ferieuke? En god ide kan være å å spørre dine nåværende ansatte om hva de liker best ved jobben og bake svarene inn annonseteksten.

Hold døren åpen

Du har skrevet en fin og flott stillingsannonse, men hvordan avslutter du? Hold dialogen gående og oppfordre kandidaten til å sende inn en søknad, og informere tydelig om hvor og hvordan. Det er også lurt å gi en kort beskrivelse av hva som skjer videre, for eksempel om dere skal intervjue fortløpende eller om kandidatene kommer til å bli bedt om å levere en case i løpet av prosessen. På den måten viser du at du faktisk setter pris på at personen bruker både tid og ressurser på å søke akkurat denne stillingen.

Trenger du hjelp til å skrive en skikkelig god stillingsannonse? Vi lager en tekst som skiller seg ut i mengden og får de rette kandidatene til å søke – bare ta kontakt!



Personal computer, Hair, Plant, Laptop, Smile, Hearing

Ingrid Reigstad | 4. januar 2022

Mobile phone, Communication Device, Hand, Gesture, Finger

Mette Bruaas | 1. desember 2018

Mineral water, Smile, Table, Drinkware, Tableware, Bottle, Happy, Chair

Magnus Liøkel | 23. januar 2020

Videre lesning:

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font

© 2023 - Sommerfuglen Media | Oslo

Sommerfuglen Media

Material property, Black, Font